روابط عمومی
1401/6/30 چهارشنبه
✔️ افتخاری دیگر برای دانشگاه پیام نور
💫 کسب رتبه بیست و دوم توسط دانشگاه پیام نور در بین ۴۴ دانشگاه برتر ایرانی در نظام رتبه بندی لایدن

.




 به گزارش روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر منصوره صراطی مدیر گروه رتبه‌بندی ISC گفت: نظام رتبه‌بندی لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال 2022 میلادی خود را منتشر کرد. در رتبه‌بندی سال جاری این نظام، تعداد 44 دانشگاه از ایران در جمع 1318 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. این در حالی است که در سال قبل 36 دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور داشته اند.
لایدن یکی از نظام های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس شاخص های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.
صراطی گفت: ایران با حضور 44 دانشگاه در این نظام رتبه بندی، همچون سال های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه در اختیار خود دارد. پس از ایران ترکیه و مصر به ترتیب با 32 و 10 دانشگاه رتبه های دوم و سوم را دارند.
 
دانشگاه پیام نور در نظام رتبه‌بندی لایدن
دانشگاه پیام نور در سال 2019 با 2211 پژوهش، در سال 2020 با 2433 پژوهش، در سال 2021 با 2564 پژوهش و در سال 2022 با 2632 پژوهش برتر در پایگاه web of science به عنوان بیست و دومین دانشگاه برتر ایران در این نظام رتبه بندی قرار گرفت.
نظام رتبه‌بندی لایدن اخیرا علاوه بر اعلام رتبه کل هر دانشگاه بر اساس تعداد و کیفیت پژوهش، وضعیت هر دانشگاه در 5 حیطه علمی نیز اعلام می کند.

رتبه‌های دانشگاه پیام نور در حیطه‌های مختلف علمی در نظام رتبه‌بندی لایدن 2022
 
رتبه جهانی در زیست‌پزشکی و علوم سلامت 1176
رتبه جهانی در علوم زمین و زندگی 991
رتبه جهانی در ریاضی و علوم کامپیوتر 826
رتبه جهانی در علوم پایه و مهندسی 501
رتبه جهانی در علوم انسانی و اجتماعی 1073

همانطور که در جدول مشخص است، بهترین رتبه دانشگاه پیام نور در حیطه علمی علوم پایه و مهندسی است که در جایگاه 501 جهانی قرار گرفته است.
لازم به ذکر است نظام رتبه‌بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری لایدن (هلند) از سال 2007 به صورت سالانه، دانشگاه‌ها را براساس تاثیر علمی و همکاری‌های علمی و با استفاده از ده شاخص علم سنجی ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه جهان را معرفی می‌نماید.
این نظام برای گردآوری داده‌های مورد نیاز، پایگاه استنادی web of Science را مورد استفاده قرار می‌دهد.
نظام رتبه‌بندی لایدن بر خلاف سایر نظام‌های رتبه‌بندی موجود در سطح دنیا، برای دانشگاه‌های حاضر در نظام خود، رتبه‌ای واحد محاسبه نمی‌کند بلکه دانشگاه ها بر اساس معیارها و شاخص‌های موجود در نظام لایدن مورد رتبه‌بندی قرار می گیرند. از این رو یکی از ویژگی‌های رتبه‌بندی لایدن این است که به دانشگاه‌ها رتبه کل اختصاص نمی دهد بلکه در این شاخص‌ها برای کلیه دانشگاه‌ها نمرات و رتبه ها را جداگانه محاسبه و منتشر می کند. 
 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر